دسته بندی سایت
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها
برچسب های مهم
پیوند ها
حاوی فایل های داده و خروجی spss
چکیده
امروزه اثربخشی ارتباطات سازمانی و منبع قدرت مدیران عوامل مؤثری در افزایش کارایی سازمان ها محسوب می شوند و در سازمان ها هرگونه کاهش کیفیت ، خدمات و تولید کالا را می توان با توجه به عوامل درونی سازمان ها بررسی نمود و نگاه آینده به طور گسترده ای به وسیله ی هنجارهای فرهنگی ، ارزش ها و اعتقادها تعیین می شود.
هدف این تحقیق بررسي رابطه بين اثر بخشي ارتباطات سازماني و منابع قدرت مديران-اداره آموزش و پرورش شهرستان ....- سال تحصيلي 1391می باشد و جامعه ی آماری این پژوهش شامل تعداد 20 نفر مدیر و 30 نفر کارمند اداره آموزش و پرورش شهرستان .... بودند در این تحقیق برای استخراج حجم نمونه از جدول مورگان و کرجسبی استفاده شده است ، برای گردآوری داده ها در این پژوهش از دو پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی دارای پایایی 91% و پرسشنامه منبع قدرت مدیران با پایایی 89 % استفاده شده است .پاسخ دهندگان سیستم مدیریت انسانی و رابطه مدار که در آن حقوق کارمندان ضایع نگردد را بهترین نوع قدرت مدیران می دانند.
واژگان کلیدی : اثربخشی ارتباطات سازمانی ، منبع قدرت مدیران
فهرست صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) عنوان تحقيق....................................................................................................................................1
1-2) مقدمه .............................................................................................................................................1
1-3) بيان مساله........................................................................................................................................3
1-4) اهميت و ضرورت پژوهش..............................................................................................................8
1-5) اهداف پژوهش.............................................................................................................................11
1-6) پرسشهاي پژوهش........................................................................................................................12
1-7) متغيرهاي پژوهش..........................................................................................................................13
1-8) تعاريف علمي واژه ها....................................................................................................................13
1-9) تعاريف عملياتي واژه ها.................................................................................................................17
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمــه..................................................................................................................................................19
2-1) ارتباطات.......................................................................................................................................22
2-1-1) اهمیت ارتباطات........................................................................................................................22
2-1-2) تعاریف ارتباطات......................................................................................................................25
2-1-3) فرآیند ارتباط............................................................................................................................30
2-1-3-1) منبع .....................................................................................................................................30
2-1-3-2) رمزگذاری...........................................................................................................................31
2-1-3-3) وسیله....................................................................................................................................31
2-1-3-4) رمزگشایی............................................................................................................................32
2-1-3-5) دریافت کننده.......................................................................................................................32
2-1-3-6) بازخورد...............................................................................................................................33
2-1-4) مسیر ارتباطات...........................................................................................................................33
2-1-4-1) ارتباطات عمودی..................................................................................................................33
2-1-4-2) ارتباطات در سطح افقی.........................................................................................................35
2-1-5) مدل ارتباطات...........................................................................................................................36
2-1-6) اصول ارتباطات.........................................................................................................................39
2-1-7) ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت................................................................41
2-1-7-1) دیدگاه کلاسیکها در مورد ارتباطات..................................................................................42
2-1-7-2) نظریه نئوکلاسیکها و ارتباطات...........................................................................................43
2-1-7-3) دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات........................................................................................43
2-1-7-4) دیدگاه اقتضایی و ارتباطات..................................................................................................45
2-1-7-5) دیدگاه مراودهای یا تعاملی در مورد ارتباطات........................................................................45
2-1-8) اثربخشی در ارتباطات میان فردی ..............................................................................................46
2-1-9) ویژگیهای اثربخشی.................................................................................................................47
2-1-9-1) گشودگی.............................................................................................................................47
2-1-9-2) همدلی..................................................................................................................................49
2-1-9-3) حمایتگری............................................................................................................................50
2-1-9-4) مثبت گرایی..........................................................................................................................50
2-1-9-5) تساوی..................................................................................................................................51
2-1-9-6) همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم».................................................................................52
2-1-10) موانع ارتباطی .........................................................................................................................53
2-2) قدرت ..........................................................................................................................................66
2-2-1) اهميت قدرت............................................................................................................................66
2-2-2) تعاريف قدرت..........................................................................................................................67
2-2-3) قدرت در سطوح مختلف سازمان ..............................................................................................70
2-2-3-1) قدرت در سطح عمودي........................................................................................................71
2-2-3-1-1) منابع قدرت مديران ردهي عالي سازمان.............................................................................71
2-2-3-1-2) منابع قدرت مديران رده مياني سازمان................................................................................74
2-2-3-1-3) منابع قدرت مديران ردهي پايين سازمان.............................................................................75
2-2-3-2 ) قدرت در سطح افقي............................................................................................................77
2-2-4) روابط قدرت.............................................................................................................................78
2-2-4-1) رابطه صف و ستاد...............................................................................................................79
2-2-4-2) تشكيل دستهها و ائتلاف........................................................................................................80
2-2-5) منابع قدرت بر اساس پژوهشهاي فرنچ و راون..........................................................................81
2-2-6) انواع رويكردها به قدرت ..........................................................................................................83
2-2-6-1) راسل و قدرت......................................................................................................................83
2-2-6-2) هيكس، گولت و قدرت........................................................................................................85
2-2-6-3) گالبرايت و قدرت.................................................................................................................87
2-2-6-4) اتزيوني و قدرت...................................................................................................................89
ب- پيشينه پژوهشهاي انجام شده ............................................................................................................91
2-3) پژوهشهاي پيرامون ارتباطات سازماني..........................................................................................91
2-3-1) پژوهشهاي انجام شده در داخل كشور.....................................................................................91
2-3-2) پژوهشهاي انجام شده در خارج از كشور.................................................................................96
2-4) پژوهشهاي پيرامون منابع قدرت .....................................................................................................98
2-4-1) پژوهشهاي انجام شده در داخل كشور....................................................................................98
2-4-2) پژوهشهاي انجام شده در خارج از كشور...............................................................................107
نتیجه گیری کلی..................................................................................................................................117
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1) جامعه آماری...............................................................................................................................119
3-2) گروه نمونه..................................................................................................................................119
3-3) روش و طرح نمونهبرداری...........................................................................................................120
3-4) حجم نمونه..................................................................................................................................121
3-5) ابزار گردآوری دادهها.................................................................................................................122
3-5-1) پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی.....................................................................................123
3-6) تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه.....................................................................................................125
3-6-1) روایی.....................................................................................................................................125
3-6-2) اعتبار......................................................................................................................................125
3-7) نوع مطالعه (روش گردآوری دادهها)...........................................................................................128
3-8) طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل دادهها (توصیفی و استنباطی)..........................................129
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمــه.........................................................................................................................................130
4-2 تبديلهاي انجام شده بر روي متغيرها جهت تغيير مقياس..................................................................131
4-3) توصیف دادههای پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی...............................................................132
4-4) توصیف دادههای پرسشنامه منبع قدرت........................................................................................135
4-5) آزمون فرضیات...........................................................................................................................137
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه...........................................................................................................................................143
5-2 یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه اول.........................................................................................144
5-3 یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه دوم .......................................................................................144
5-4 یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه سوم........................................................................................145
5-5 یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه چهارم.....................................................................................145
5-6 یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه پنجم.......................................................................................146
5-7 یافته های پژوهشی مربوط به فرضیه ششم.......................................................................................146
5-8 پیشنهادها......................................................................................................................................147
5-8-1 پیشنهادهای کاربردی براساس فرضیه های تحقیق......................................................................147
5-9 محدودیتهای پژوهش ................................................................................................................149
5-10 پیشنهادها....................................................................................................................................150
5-10-1 پیشنهاد به برنامهریزان.............................................................................................................150
5-10-2 پیشنهاد به پژوهشگران............................................................................................................151
منابع............................................152
پرسشنامهها.......................................160
مبلغ واقعی 132,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 66,000 تومان