تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

مؤسسه علمی تحقیقاتی ایران پروژه(پرتال جامع پروژه وخدمات دانشجویی)

فعال در زمینه «پروژه، مقاله، تحقیق دانشجویی، کارآموزی، پرسشنامه، استخراج و پذیرش مقاله و ....

دسته بندی سایت

برچسب های مهم

پیوند ها

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 344
  • بازدید دیروز : 1969
  • بازدید کل : 29184

مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان با لکنت و عادی


مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان با لکنت و  عادی

چکیده:

هدف پژوهش حاضر مقایسه ی کارکردهای اجرایی کودکان با و بدون اختلال لکنت است.این پژوهش از نوع علّی –مقایسه ای بود، نمونه ی این پژوهش شامل 60 نفر از کودکان 11-7 ساله می باشد که 30 کودک عادی از بین مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 16 شهر تهران به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، و30 کودک مبتلا به لکنت با مراجعه به مراکز گفتار درمانی شهر تهران بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار به کار گرفته شده ، ازمون هوشی وکسلر کودکان(خرده آزمون حافظه عددی، خرده آزمون تنظیم تصاویر) و آزمون آندره ری بود.جهت تجزیه وتحلیل داده ها ،از آزمون t نمونه های مستقل استفاده شد.

تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون t برای گرو های مستقل نشان داد که توانایی سازماندهی- برنامه ریزی کودکان دارای اختلال ضعیف تر ازگروه بدون اختلال است(p<0/05) ولی کودکان دارای اختلال لکنت در کارکردهای اجرایی (حافظه کاری، بازداری ، زمان انجام آزمون آ ندره ری تفاوتی با گروه عادی نداشتند.بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که کودکان با اختلال لکنت در برخی از کارکردهای اجرایی مشکل دارند.این یافته ها را می توان در تشخیص و درمان استفاده کرد.

واژگان کلیدی: کارکردهای اجرایی، حافظه کاری، بازداری پاسخ، سازماندهی – برنامه ریزی، کودکان مبتلا به لکنت، کودکان عادی

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چكيده: 1

فصل اول:كليات پژوهش

1-1)مقدمه. 3

2-1 )بیان مسئله. 6

3-1) اهمیت و ضرورت پژوهش.... 9

4-1) اهداف پژوهش.... 12

5-1) فرضیه های پژوهش.... 12

6-1 ) تعریف متغیرهای پژوهش.... 13

1-6-1 ) تعریف مفهومی.. 13

1-1-6-1 ) لکنت... 13

2-1-6-1 ) کارکردهای اجرایی.. 13

3-1-6-1 ) حافظه کاری.. 13

4-1-6-1 ) بازداری پاسخ.. 14

5-1-6-1) سازماندهی و برنامه ریزی.. 14

6-1-6-1) کودکان عادی.. 14

2-6-1) تعریف عملیاتی.. 14

1-2-6-1) کودکان با لکنت... 14

2-2-6-1) حافظه کاری.. 15

3-2-6-1) بازداری پاسخ.. 15

4-2-6-1) سازماندهی و برنامه ریزی.. 15

فصل دوم: ادبيات پژوهش

1-2) کارکردهای اجرایی.. Error! Bookmark not defined.

2-2) اجزای کارکردهای اجرایی.. 18

1-2-2) حافظه کاری.. 19

2-2-2) بازداری پاسخ.. 22

3-2-2) برنامه ریزی و سازماندهی.. 25

3-2) مدل های کارکردهای اجرایی.. 26

1-3-2) مدل براون.. 26

2-3-2) مدل CEO مغزی یا رهبر ارکستر (مک کلوسکی) 27

3-3-2) مدل 3 لایه ساراوارد. 37

4-2) اختلال های ارتباطی.. 38

1-4-2) رشد زبان.. 38

2-4-2) اختلال های زبان 41

3-4-2) انواع اختلال های زبان.. 42

1-3-4-2) اختلال زبان درکی.. 42

2-3-4-2) اختلال زبان بیانی.. 42

3-3-4-2) زبان پریشی.. 43

1-3-4-2) اختلال زبان درکی.. 42

4-4-2) اختلال های گفتاری.. 45

1-4-4-2) اختلال های روانی گفتار 45

2-4-4-2) لکنت... 46

1-2-4-4-2) ویژگی های لکنت... 47

2-2-4-4-2) سبب شناسی لکنت... 49

3-2-4-4-2) انواع لکنت لکنت... 51

4-2-4-4-2) مراحل مختلف لکنت... 52

5-2-4-4-2) روش های اصلاح و درمان لکنت... 53

5-4-2) کارکردهای اجرایی و لکنت... 55

فصل سوم: روش‌ پژوهش

1-3 ) مقدمه. 61

2-3) جامعه مورد پژوهش.... 61

3-3) حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 61

4-3) ابزار اندازگیری یا روش های عملی جمع آوری داده ها 62

1-4-3) آزمون هوشی وکسلر کودکان.. 62

2-4-3) آزمون آندره ری.. 64

5-3) شیوه اجرا 65

6-3) روش تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش.... 66

فصل چهارم:تجزيه و تحليل داده‌ها

1-4)مقدمه‏ 68

2-4) توصیف داده ها 68

3-4) آزمون فر ضیه ها 68

فصل پنجم:نتيجه‌گيري و پيشنهادات

1-5) خلاصه 72

1-5) بحث و نتیجه گیری 73

2-5) محدودیت ها 75

1-5) پیشنهادهای پژوهش.... 76

2-5) پیشنهادهای کاربردی.. 76

پیوستها

تنظیم تصاویر وکسلر. 78

نمره گذاری خرد آزمون تنظیم تصاویر وکسلر. 91

آزمون آندره ری.. 92

خرده آزمون حافظه ارقام وکسلر. 93

 

 

منابع و ماخذ

منابع فارسي: 94

منابع لاتین: 98

چکیده انگلیسی: 113

 

فهرست جداول

جدول 1-2- رشد زبانی و پیش زبانی بهنجار (کلیفورد و هاردمن، 2000؛ به نقل از علیزاده و همکاران، 1389)40

جدول 1-4). شاخص‏های توصیفی متغیرها 68

جدول2-4. آزمون t مستقل برای بررسی معنادار بودن تفاوت میانگین‏ها در دو گروه 69

جدول3-4) آزمون t مستقل برای بررسی معنادار بودن تفاوت میانگین‏ها در دو گروه 69

جدول4-4) آزمون t مستقل برای بررسی معنادار بودن تفاوت میانگین‏ها در دو گروه 69

جدول5-4) آزمون t مستقل برای بررسی معنادار بودن تفاوت میانگین‏ها در دو گروه 70

 

 

فهرست نمودارها و اشکال

شکل 1-2) کارکردهای اجرایی به عنوان رهبر ارکستر مغز (مدل ساده سازی شده CEO مغزی) 28

شکل 2-2) کارکردهای اجرایی خودتنظیم به عنوان ارکستر هم نوازی مغز 29

شکل 3-2) هم رسانایی یا هم نوازی در یک مدل سلسله مراتبی از کارکردهای اجرایی.. 30

شکل4-2) یک مدل توسعه یافته از توانایی های کارکردهای اجرایی1) اهمیت و ضرورت پژوهش.... 36


مبلغ واقعی 30,000 تومان    5% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 28,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 21

مطالب تصادفی

  • تاثیر سرمایه اجتماعی برارتقاءامنیت عمومی از دیدگاه فرماندهان و مدیران فرماندهی انتظامی استان ....
  • بررسي ميزان تاثير اعمال نمره منفي در رفتار ترافيكي راننده
  • بررسی نقش سرمایه اجتماعی در امنیت محلات شهر تهران با رویکرد امنیت محله محور (مطالعه موردی محلات منطقه 16 تهران)
  • بررسی عوامل موثر بر یادگیری سازمانی کارکنان سازمان ناجا  (مورد مطالعه: پایگاه دریابانی شهرستان .... )
  • بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین با تعهد سازمانی کارکنان ناجا (مورد مطالعه استان ....)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "ایران پروژه" می باشد.
" فروشگاهی از 4KIA "