تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

مؤسسه علمی تحقیقاتی ایران پروژه(پرتال جامع پروژه وخدمات دانشجویی)

فعال در زمینه «پروژه، مقاله، تحقیق دانشجویی، کارآموزی، پرسشنامه، استخراج و پذیرش مقاله و ....

دسته بندی سایت

برچسب های مهم

پیوند ها

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 80
  • بازدید دیروز : 303
  • بازدید کل : 30444

اثربخشی روش دوسا بر نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا


اثربخشی روش دوسا بر نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی روش دوسا بر نظریه ذهن کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا است. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح مورد استفاده طرح پیش آزمون – پس آزمون تک گروهی همراه با پیگیری و بدون استفاده از گزینش تصادفی است. برای گردآوری داده­ها از مقیاس نظریه ذهن و پرسشنامه غربالگری اختلالات طیف اتیسم استفاده شده است. بدین منظور 6 پسر مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا در دامنه سنی 6 تا 10 سال، با درجه شدت اتیسم 50 تا 100 در پرسشنامه کنترل شده بودند، انتخاب شدند که در مرکز آموزشی و توانبخشی اتیستیک به آرا مشغول دریافت مداخلات بودند. سپس آزمودنی ها در طی 8 جلسه 45 دقیقه الی یک ساعتی به صورت انفرادی در جلسات مداخلات را دریافت کردند. بعد از گذشت 2 هفته از اتمام جلسات درمانی، پس آزمون نظریه ذهن از نمونه مورد نظر گرفته شد.

نتایج پژوهش نشان داد که روش توانبخشی روانی – حرکتی دوسا بر سطح اول و دوم نظریه ذهن کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا مؤثر بوده است (p=0/01). همچنین نتایج آزمون پیگیری نشان داد که اثرات مداخله بعد از گذشت یک ماه از اجرای پس آزمون در سطح اول و دوم نظریه ذهن همچنان ادامه داشته است (p=0/01). لازم به ذکر است که در سطح سوم نظریه ذهن نتایج بدست آمده از اجرای پس آزمون و آزمون پیگیری حاکی از اثر معنادارنبودن مداخلات بوده است. بنابراین ممکن است مداخلات مبتنی بر تقویت حرکت بر شناخت اولیه افراد مؤثر باشند اما برای دستیابی به سطوح بالاتر نظریه ذهن به مداخلات همه جانبه­تر و طولانی مدت­تری نیاز هست.

کلید واژه ­ها: نظریه ذهن، اختلال اتیسم با عملکرد بالا، روش دوسا

 

فهرست مطالب

فصل اول

1-1- مقدمه. 2

1-2- بیان مسأله. 2

1-3- ضرورت و اهمیت موضوع. 7

1-4- هدف پژوهش 7

1-5- فرضیه پژوهش 8

1-6- متغیرهای پژوهش................................................................................................................................8

1-7- تعاریف نظری متغیرهای پژوهش... 8

1-8- تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش... 9

فصل دوم

2-1- مقدمه. 11

2-2- نظریه ذهن در کودکان اتیستیک... 13

2-3- عوامل مؤثر بر تحول نظریه ذهن. 15

2-4- رابطه حرکت و شناخت.. 18

2-5- تئوری روش دوسا21

2-5-1- توانبخشی روانی - حرکتی.. 21

2-5-3- توانبخشی روانی ژاپنی به روش «دوسا»22

2-5-4- اصول حرکت از دیدگاه دوسا22

2-5-5- پیشینه نظری روش دوسا بری کودکان مبتلا به اتیسم. 24

2-5-5-1- چهارچوب "سیستم خود / خود بدنی – تکلیف دوسا- دیگری" و اتیسم. 26

2-5-5-2- اثر کاربرد روش دوسا بر کودکان مبتلا به اتیسم. 26

2-5-5-4- تغییرات تصویر بدنی.. 29

2-5-5-5- تغییر حس دوسا حس کنش... 30

2-5-7- الزامات تجربیات درمانی در آموزش حرکتی روش دوسا32

2-6-1- مروری بر پژوهشهای انجام شده در داخل کشور. 33

2-6-2- مروری بر پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور. 35

 

فصل سوم

3-1- روش پژوهش... 42

3-2- جامعه مورد پژوهش... 42

3-3- نمونه و روش نمونه گیری.. 42

3-4- معیارهای انتخاب شرکت کنندگان در مطالعه. 42

3-5- ابزار اندازه گیری یا روش های عملی جمع آوری دادهها43

3-5-1- مصاحبه بالینی ساخت یافته. 43

3-5-2- آزمون نظریه ذهن. 43

3-5-3- پرسشنامه سنجش دامنه اتیسم یا ASSQ.. 45

3-6- روش اجرای پژوهش... 46

3-7- روش تجزیه وتحلیل داده ها47

3-8- ملاحظات اخلاقی.. 47

فصل چهارم

4-1- داده های توصیفی.. 49

4-2- بخش دوم: تحلیل یافته ها بصورت گروهی.. 51

فصل پنجم

5-1- بحث و نتیجه گیری.. 54

5-2- محدودیت ها57

5-3- پیشنهادهای پژوهشی.. 58

5-4- پیشنهاد کاربردی.. 58

منابع

1-1- منابع فارسی.. 60

1-2- منابع لاتین. 62

پیوست

7-1- پیوست 1 : آزمون نظریه ذهن. أ‌

7-2- پیوست 2: پرسشنامه غربالگری اختلالات طیف اتیسم ASSQ.. ح‌

7-3- پیوست 3: فرم ارزیابی اولیه ی دوساد‌

7-4- پیوست 4: رضایت نامه. د‌

7-5- پیوست 5: مشخصات دمو گرافیک شرکت کنندگان در طرح پژوهشی.. ذ‌

7-6- پیوست 6: شرح مداخله ی درمانی.. ذ‌

7-7- پیوست 7 : جدول زمان بندی مداخله توانبخشی روانی دوساس‌

 

چکیده..................................................................................................................................68

 

فهرست جدول ها

جدول2-1: رابطه ی بین 3 مرحله تغییرات و بخشی از تکالیف مربوط در روش دوسا28

جدول 3-1: دیاگرام تحقیق. 42

جدول 4- 1 : ویژگیهای گروه بر اساس سن، مقطع تحصیلی و .49

جدول4- 2: نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری کودکان با اختلال اتیسم در آزمون نظریه ذهن. 50

جدول 4 – 3: مقایسه نمرات پیش آزمون - پس آزمون آزمو دنیها در نظریه ذهن. 51

جدول 4 – 4: مقایسه نمرات پس آزمون و پیگیری آزمودنیها در نظریه ذهن. 52

 

 

فهرست نمودارها و شکل ها

شکل 2-1: فرایند حرکت از دیدگاه دوسا22

شکل2-2 : ارتباط بین خود (ذهن) و بدن و دیگران و تکلیف دوسا25

شکل2-3: ارتباط بین خود (ذهن) و بدن. 31


مبلغ واقعی 30,000 تومان    5% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 28,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 20

مطالب تصادفی

  • تاثیر سرمایه اجتماعی برارتقاءامنیت عمومی از دیدگاه فرماندهان و مدیران فرماندهی انتظامی استان ....
  • بررسي ميزان تاثير اعمال نمره منفي در رفتار ترافيكي راننده
  • بررسی نقش سرمایه اجتماعی در امنیت محلات شهر تهران با رویکرد امنیت محله محور (مطالعه موردی محلات منطقه 16 تهران)
  • بررسی عوامل موثر بر یادگیری سازمانی کارکنان سازمان ناجا  (مورد مطالعه: پایگاه دریابانی شهرستان .... )
  • بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین با تعهد سازمانی کارکنان ناجا (مورد مطالعه استان ....)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "ایران پروژه" می باشد.
" فروشگاهی از 4KIA "